Zakłada się, że istnieje 12 czynników odpowiadających za wzrost widoczności w wyszukiwarkach www. Można je zastosować zarówno w odniesieniu do sklepu online, bloga tematycznego, jak i serwisu informacyjnego. Oczywiście, należy zawsze dokonać analizy wskazanych, uniwersalnych elementów, w zależności od specyfiki branży.
Wiek domeny rozumiany jako jej historia. W tym przypadku bierze się pod uwagę czas, od kiedy domenta istnieje, ilość i jakość linków oraz ewentualne kary. Chodzi o to, aby rozpatrzyć, jakie działania były podejmowane w trakcie istnienia witryny. Dodatkowo, należy też sprawdzić właściciela domeny, czy nie jest to któryś z kolei i jak jest postrzegany w Google. Należy bowiem wiedzieć, że niechlubną opinią cieszą się spamerzy. Kontrola linków wraz z unikaniem banów to podstawa dla prawidłowo przebiegającego pozycjonowania.
Jakość treści na stronie odnosząca się do kwestii merytorycznych oraz do unikalności wszystkich tekstów. Duplikowany content jest źle postrzegany w wyszukiwarkach internetowych. Istotna jest również aktualizacja treści jako element przewagi nad konkurencją. Roboty wyszukiwarek pozytywnie oceniają modyfikacje witryn.
Długość treści na stronie, gdzie akcent położony jest przede wszystkim na tytuł i długość opisu strony. Także adres url powinien być krótki i przejrzysty, chociaż powinien zawierać słowo kluczowe. Ma to duże znaczenie w rankingach Google, chociażby pod kątem tego, aby słowo kluczowe znalazło się w określonym miejscu.
Jakość linków do pozycjonowanej domeny, link buidling powinien odsyłać do wartościowych stron. Optymalna ilość linków wychodzących również ma znaczenie. Linki wychodzące ze stron o wysokich parametrach SEO korzystnie wpływają na postrzeganie strony. Dodatkowo, należy zwracać uwagę na linki wewnętrzne, ponieważ to dzięki nim roboty Google mogą swobodnie poruszać się po witrynie, co wpływa na znaczenie podstron. Dobrą praktyką jest linkowanie z podstron do strony głównej.
Optymalizacja kodu pod SEO jako najważniejszy element optymalizacji. Dobrej jakości kod nadaje witrynie funkcjonalności oraz jest pozytywnie odczytywany przez roboty wyszukiwarek. Działania w tym obszarze obejmują: sprawdzenie duplikowania treści na podstronach, ustawienie adresu kanonicznego dla strony, stronicowanie pomiędzy podstronami, a także optymalizację kodu CMS i HTML pod kątem wybranych znaczników.
Optymalizacja grafik pod względem wagi i wielkości zdjęć, czyli ich rozdzielczości. Tak zwane "ciężkie grafiki" wpływają negatywnie na prędkość ładowania się strony, dlatego ważne jest zoptymalizowanie obrazków i innych elementów graficznych, zwłaszcza w branżach, w których obraz ma duże znaczenie. Istotne są także nazwa pliku graficznego wraz z użytym słowem kluczowym (oddzielone spacją) oraz alternatywne opisy grafik (atrybut alt).
Użyteczność strony - UX (User Experience) obejmująca następujące elementy witryny: przejrzystość, czytelność, nawigację, język, odporność na błędy, czy dostępność określonych zasobów. Wpływa to na tworzenie pozytywnych doświadczeń u internautów oraz sprzyja poprawie konwersji na stronie.
Stosowanie certyfikatu SSL i bezpiecznego protokołu HTTPS chroniące dane użytkowników, co ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych oraz portali informacyjnych. SSL to ważny czynnik rankingowy, dlatego powinien występować na stronie logowania, podczas rejestracji oraz w trakcie realizacji zamówienia. Systematycznie należy weryfikować, czy po wdrożeniu SSL nie ma problemów z HTTP. Warto również pamiętać o przekierowaniu z wersji bez SSL.
Dostosowanie strony www do urządzeń mobilnych, a więc do telefonów i tabletów. Coraz więcej osób wchodzi na strony przy użyciu smartfona, dlatego warto dodać na niej style responsywne. Zwiększy to liczbę odwiedzających oraz poprawi widoczność strony. Wyświetlanie witryny w mobilnych wyszukiwarkach Google staje się już standardem pozycjonerskim.
Szybkość ładowania się strony wpływająca na zaangażowanie użytkowników oraz współczynnik odrzuceń. Dedykowane moduły i ustawienia sprzyjają szybkości ładowania witryny, co przekonuje użytkowników do pozostania na niej. Warto wykorzystać narzędzie PageSpeed Insights podpowiadające, co zoptymalizować pod względem prędkości ładowania się strony i podstron.
Sygnały z Social Media, a więc aktywność w mediach społecznościowych, przekładająca się na dobrą widoczność w sieci. Profile społecznościowe są często wyświetlane w TOP 10 wyników wyszukiwania, dlatego warto utworzyć profil firmy i udostępniać na nim angażujące treści.
Stosowanie znaczników danych strukturalnych, czyli dodatkowych informacji udostępnianych dla robotów. Może to być na przykład interpretacja zawartości strony poprzez dodanie opinii i gwiazdek. Ma to wpływ na wyniki organiczne.
Podane poniżej wskazówki ułatwiają Google znalezienie i zindeksowanie strony. Są to podstawowe zasady, odnoszące się do jakości i treści pozycjonowania. Kwestie techniczne zostały wskazane wcześniej. Główne założenia opierają się na:
tworzeniu strony z myślą o użytkownikach - a nie o wyszukiwarkach
nie wprowadzaniu użytkowników w błąd
nie stosowaniu pewnych "sztuczek" takich jak: treści generowane automatycznie, uczestnictwo w systemach wymiany linków, niejawne przekierowania lub kopiowanie treści
zaprojektowaniu witryny w atrakcyjny i unikalny sposób.